Catre pagina de intrare Contact Trimite pagina pe e-mail Versiune pentru tipar Adauga bookmark Harta site-ului
 
   
 
 
Stiri
Împreună dezvoltăm oameni încă din timpul școlii
24/04/2017

,,Mă înțeleg mai ușor cu prietenii și comunic mai mult de când particip la activitățile desfășurate de voluntarii...» detalii

Împreună putem reuși să oferim suport copiilor
17/11/2016

40 de copii separați sau care se află în risc de separare de replica breitling părinți, de la Școlile Gimnaziale ,,Ion...» detalii

Proiect al copiilor de azi pentru adulții de mâine
17/11/2016

Timp de doua zile,  10 voluntari (profesori, studenți și psihologi) sunt instruiți de către specialiștii Alternative Sociale, în...» detalii

Proiect al copiilor de azi pentru adulții de mâine, lansat cu sprijinul Primăriei Iași
10/10/2016

Alternative Sociale a lansat joi, 22 septembrie 2016, în Sala Mare a Primăriei Municipiului Iași, proiectul „Împreună pentru copii”...» detalii

Centre de tineret pentru copii remigranți și copii singuri acasă
15/09/2014

În perioada 1 septembrie 2014 - 31 august 2015, Asociația Alternative Sociale implementează proiectul „"Familia în mișcare:...» detalii

Centre de tineret pentru copiii afectați de migrație
24/10/2013

Peste 300 de copii de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” din Iași și de la Școala Generală „Ion...» detalii

Recomandări pentru părinții reveniți de la muncă, din străinătate, împreună cu copiii lor
19/09/2013

Alternative Sociale a elaborat o serie de recomandări pentru părinții aflați, împreună cu copiii lor, la muncă în străinătate, care decid...» detalii

Alternative Sociale oferă asistență cetățenilor străini stabiliți în Iași
12/09/2013

În perioada septembrie 2013 - iunie 2014, specialiștii Alternative Sociale oferă consiliere și asistență psihosocială străinilor...» detalii

Alternative Sociale implementează un nou proiect pentru copiii afectați de migrație
26/06/2013

În perioada 1 mai 2013 - 31 iulie 2014, Asociația Alternative Sociale implementează proiectul „Sprijin pentru copiii afectați de...» detalii

Analiza privind sistemul de justitie pentru copii din Romania
15/09/2010

Asociatia Alternative Sociale anunta lansarea studiului „Analiza privind sistemul de justitie pentru copii din Romania” realizat in...» detalii

Bursa 2010 – 2011 Investesc in educatia mea!
30/08/2010

UniCredit Tiriac Bank  si Asociatia Alternative Sociale lanseaza programul “Investesc 2000 lei  în educatia mea!” destinat sprijinirii...» detalii

Gala Societatii Civile a premiat Asociatia Alternative Sociale
27/05/2010

Bucuresti, 25 Mai 2010 – Desemnarea castigatorilor Galei Societatii Civile a avut loc pe scena Ateneului Roman din capitala. Aflata la...» detalii

Servicii psihosociale pentru “copiii singuri acasa” din Belcesti si Raducaneni
18/05/2010

70 de copii din comunele Raducaneni si Belcesti, aflati in situatii de risc, au fost reabilitati in cadrul proiectului care a fost derulat de...» detalii

Asociatia Alternative Sociale in cadrul Saptamanii Voluntariatului
28/04/2010

In perioada 19 - 25 aprilie a avut loc la Iasi Saptamana Nationala a Voluntariatului, editia a IX - a, eveniment dedicat volunarilor activi...» detalii

Concurs pentru jurnalisti
13/04/2010

Asociatia Alternative Sociale organizeaza in perioada 19 – 25 aprilie, in cadrul Saptamanii Nationale a Voluntariatului, concursul cu tema...» detalii

Asociatia Alternative Sociale a desfasurat in perioada 14 ianuarie – 29 ianuarie 2010, concursul de desene cu tema DREPTURILE COPILULUI.
16/02/2010

Concursul s-a adresat elevilor din clasele I – VIII care au trebuit sa respecte tema, sa fie originali si creativi. Premiile replica...» detalii

Un nou material resursă pentru magistrati!
22/10/2009

Ghid de audiere a copilului in proceduri judiciare este o lucrare finanțată de UNICEF România in cadrul unui proiect implementat de...» detalii

63 de copii aflați în situații de risc au fost reabilitați și 12 asistenți sociali au fost pregătiți în cadrul unui proiect derulat de Asociatia Alternative Sociale
16/09/2009

Asociația Alternative Sociale a anunțat astăzi rezultatele unui program de replica rolex submariner asistență psihosocială și juridică destinat...» detalii

Parintii romani care vor sa munceasca in strainatate isi vor lasa copiii in grija unei rude
17/08/2009

O initiativa legislativa adoptata tacit in Senat prevede noi norme de protectie a minorilor ai caror parinti pleaca la munca in strainatate. Astfel,...» detalii

Seminarii de pregatire pentru 75 de profesionisti romani si moldoveni care lucreaza cu copii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate
24/07/2009

Asociatia Alternative Sociale impreuna cu Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului organizeaza in perioada 15 iunie...» detalii

Asociatia Alternative Sociale recruteaza voluntari pentru sprijinirea activitatilor asociatiei
21/07/2009

Atributiile voluntarilor:- organizarea de activitati de socializare cu persoane virstnice;- desfasurarea de activitati de timp liber cu copii;-...» detalii

Conferinta - Migratia internationala in perspectiva cooperarii transfrontaliere. Efecte. Dinamici. Ipostaze
15/06/2009

Joi, 18 iunie, orele 9.00- 17.00, la Hotel Ramada din Iasi, sala New York, va avea loc conferinta Migratia internationala in perspectiva cooperarii...» detalii

Fundatia Iosif lanseaza un studiu comparativ privind situatia copilului SINGUR ACASA, cu parintii plecati la munca in strainatate
22/05/2009

Fundatia Iosif din Romania a lansat, miercuri 20 mai 2009,  Studiul comparativ Iasi-Chisinau privind copilul SINGUR ACASA, cu parintii plecati la...» detalii

Seminarul Asistenta sociala, psihologica si juridica a copiilor ramasi singuri acasa ca urmare a plecarii parintilor la munca in strainatate
13/05/2009

Asociatia Alternative Sociale organizeaza astazi, 13 mai 2009, Ora 9.00,  in sala de conferinte a hotelului RAMADA, seminarul Asistenta sociala,...» detalii

In Romania peste 350.000 de copii cresc fara sprijinul unuia sau chiar al ambilor parinti, plecati sa munceasca in strainatate. Jumatate dintre acesti copii au varste de pana la 10 ani. UniCredit Tiriac Bank, Fundatia Unidea si Asociatia Alternative
16/04/2009

In Romania peste 350.000 de copii cresc fara sprijinul unuia sau chiar al ambilor parinti, plecati sa munceasca in strainatate. Jumatate dintre...» detalii

Rezolutia Parlamentului European din 12 martie 2009 referitoare la copiii migrantilor, care sunt lasati in tara de origine
20/03/2009

–   avand in vedere Conventia Organizatiei Natiunilor Unite din 20 noiembrie 1989 cu privire la drepturile copilului, in special articolele 3...» detalii

Studiu la nivel european pentru copiii migranților rămași singuri, la inițiativa Rovanei Plumb
17/03/2009

Parlamentul European (PE) a adoptat in data de 12 martie o rezoluție privind situația copiilor migranților din UE, care sunt lăsați singuri în țara...» detalii

Solicitari in rezolutia Parlamentului European
17/03/2009

In rezolutia Parlamentului European se solicita urmatoarele:- elaborarea de catre Comisie a unui studiu care sa evalueze dimensiunile, la nivel...» detalii

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

Legea 257/2013

Legea 257/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului. Lege nr. 257/2013



Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 607 din 30 septembrie 2013

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I
Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Interesul superior al copilului se circumscrie dreptului copilului la o dezvoltare fizica si morala normala, la echilibru socio-afectiv si la viata de familie."

2. La articolul 2, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu urmatorul cuprins:

"(5) In determinarea interesului superior al copilului, se au in vedere cel putin urmatoarele:
a) nevoile de dezvoltare fizica, psihologica, de educatie si sanatate, de securitate si stabilitate si apartenenta la o familie;
b) opinia copilului, in functie de varsta si gradul de maturitate;
c) istoricul copilului, avand in vedere, in mod special, situatiile de abuz, neglijare, exploatare sau orice alta forma de violenta asupra copilului, precum si potentialele situatii de risc care pot interveni in viitor;
d) capacitatea parintilor sau a persoanelor care urmeaza sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului de a raspunde nevoilor concrete ale acestuia;
e) mentinerea relatiilor personale cu persoanele fata de care copilul a dezvoltat relatii de atasament."

3. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) copil - persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si nici nu a dobandit capacitatea deplina de exercitiu, potrivit legii;
b) familie - parintii si copiii acestora;
c) familie extinsa - rudele copilului, pana la gradul IV inclusiv;

d) familie substitutiva - persoanele, altele decat cele care apartin familiei extinse, inclusiv afinii pana la gradul IV si asistentii maternali care asigura cresterea si ingrijirea copilului, in conditiile legii;
e) plan individualizat de protectie - documentul prin care se realizeaza planificarea serviciilor, prestatiilor si a masurilor de protectie speciala a copilului, pe baza evaluarii psihosociale a acestuia si a familiei sale, in vederea integrarii copilului care a fost separat de familia sa intr-un mediu familial stabil permanent, in cel mai scurt timp posibil;
f) plan de servicii - documentul prin care se realizeaza planificarea acordarii serviciilor si a prestatiilor, pe baza evaluarii psihosociale a copilului si a familiei, in vederea prevenirii abuzului, neglijarii, exploatarii, a oricaror forme de violenta asupra copilului, precum si a separarii copilului de familia sa;
g) reprezentant legal al copilului - parintele sau persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de copil."

4. Dupa articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
In orice cauza care priveste drepturi ale copilului, instanta verifica daca intelegerile dintre parinti sau ale acestora cu alte persoane respecta interesul superior al copilului."

5. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) In scopul realizarii dreptului prevazut la art. 8 alin. (1), unitatile sanitare care au in structura sectii de nou-nascuti si/sau de pediatrie au obligatia de a angaja un asistent social sau, dupa caz, de a desemna o persoana cu atributii de asistenta sociala.
(2) In vederea stabilirii identitatii copilului parasit in unitati sanitare sau gasit ori a parintilor acestuia, organele de politie si serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, competente, au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane responsabile, care sa realizeze, cu celeritate, demersurile ce le revin, potrivit legii, pentru inregistrarea nasterii copilului si sa transmita datele de identificare directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, serviciului public de asistenta sociala.
(3) Persoanele desemnate la alin. (2) au obligatia efectuarii demersurilor de stabilire a identitatii parintilor copiilor parasiti in unitatile sanitare, in situatia in care acestia au fost identificati si nu au intocmit certificatul de nastere."

6. La articolul 11, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(7) In termen de 24 de ore de la inregistrarea nasterii copilului, serviciul public de asistenta sociala are obligatia de a transmite directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului actul de inregistrare a nasterii copilului."

7. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
In situatia copilului parasit de parinti in alte unitati sanitare, a carui nastere nu a fost inregistrata, obligatia de a realiza demersurile prevazute de lege pentru inregistrarea nasterii copilului revine serviciului public de asistenta sociala in a carui raza administrativ-teritoriala a fost parasit acesta, cu respectarea procedurii prevazute la art. 11."

8. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) In situatia copilului gasit in familie sau intr-un loc public, precum si a celui parasit de parinti in alte unitati sanitare, a carui nastere nu a fost inregistrata, obligatia de a realiza demersurile prevazute de lege pentru inregistrarea nasterii copilului revine serviciului public de asistenta sociala in a carui raza administrativ-teritoriala a fost gasit sau parasit copilul."

9. Dupa articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 12^1
Metodologia privind realizarea obligatiilor ce revin autoritatilor administratiei publice locale, institutiilor si profesionistilor implicati in prevenirea si interventia in cazurile de copii aflati in situatie de risc sau parasiti in unitati sanitare/sectii/compartimente de specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie/alte unitati sanitare care ofera servicii medicale pentru copii se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, in colaborare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si cu Ministerul Sanatatii."

10. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Unitatile sanitare, unitatile de protectie sociala, serviciile de ingrijire de tip rezidential, entitatile fara personalitate juridica, alte persoane juridice, precum si persoane fizice care interneaza sau primesc in ingrijire femei gravide ori copii care nu poseda acte pe baza carora sa li se poata stabili identitatea sunt obligate sa anunte, in termen de 24 de ore, in scris, autoritatea administratiei publice locale in a carei raza isi au sediul sau, dupa caz, domiciliul, in vederea stabilirii identitatii lor, precum si directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de care apartin, in vederea luarii in evidenta."

11. La articolul 14, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) In caz de neintelegere intre parinti cu privire la modalitatile de exercitare a dreptului de a avea legaturi personale cu copilul, instanta va stabili un program in functie de varsta copilului, de nevoile de ingrijire si educare ale acestuia, de intensitatea legaturii afective dintre copil si parintele la care nu locuieste, de comportamentul acestuia din urma, precum si de alte aspecte relevante in fiecare caz in parte.
(5) Criteriile prevazute la alin. (4) vor fi avute in vedere si la stabilirea programului de relatii personale si cu celelalte persoane alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie."

12. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) In sensul prezentei legi, relatiile personale se pot realiza prin:
a) intalniri ale copilului cu parintele ori cu o alta persoana care are, potrivit prezentei legi, dreptul la relatii personale cu copilul;
b) vizitarea copilului la domiciliul acestuia;
c) gazduirea copilului, pe perioada determinata, de catre parintele sau de catre alta persoana la care copilul nu locuieste in mod obisnuit;
d) corespondenta ori alta forma de comunicare cu copilul;
e) transmiterea de informatii copilului cu privire la parintele ori la alte persoane care au, potrivit prezentei legi, dreptul de a mentine relatii personale cu copilul;
f) transmiterea de catre persoana la care locuieste copilul a unor informatii referitoare la copil, inclusiv fotografii recente, evaluari medicale sau scolare, catre parintele sau catre alte persoane care au dreptul de a mentine relatii personale cu copilul;
g) intalniri ale copilului cu parintele ori cu o alta persoana fata de care copilul a dezvoltat legaturi de atasament intr-un loc neutru in raport cu copilul, cu sau fara supravegherea modului in care relatiile personale sunt intretinute, in functie de interesul superior al copilului.
(2) Transmiterea informatiilor prevazute la alin. (1) lit. e) si f) se va face cu respectarea interesului superior al copilului, precum si a dispozitiilor speciale vizand confidentialitatea si transmiterea informatiilor cu caracter personal.
(3) Parintele la care copilul locuieste are obligatia de a sprijini mentinerea relatiilor personale ale copilului cu celalalt parinte, prevazute la alin. (1).
(4) Pentru restabilirea si mentinerea relatiilor personale ale copilului, serviciul public de asistenta sociala si, dupa caz, directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului de la nivelul fiecarui sector al municipiului Bucuresti au obligatia de a oferi consiliere, oferita de specialiti atat copilului, cat si parintilor sai, la solicitarea acestora.
(5) In cazul in care parintele la care copilul locuieste impiedica sau afecteaza in mod negativ legaturile personale ale copilului cu celalalt parinte, prin nerespectarea programului stabilit de instanta sau convenit de parinti, parintele la care nu locuieste in mod statornic poate cere serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, persoanelor cu atributii de asistenta sociala in circumscriptia caruia se afla locuinta copilului, sa monitorizeze relatiile personale cu copilul pentru o durata de pana la 6 luni.
(6) Monitorizarea permite reprezentantilor serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, persoanelor cu atributii de asistenta sociala, sa asiste la preluarea copilului de catre parintele la care nu locuieste in mod statornic, la inapoierea acestuia, sa realizeze intervievarea parintilor, a copilului si a persoanelor cu care copilul locuieste, precum si a altor persoane, in vederea intocmirii raportului de monitorizare.
(7) La finalul perioadei de monitorizare, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, persoana cu atributii de asistenta sociala care a intocmit raportul prevazut la alin. (6), poate propune prelungirea perioadei de monitorizare cu cel mult 6 luni, poate recomanda consilierea psihologica a unuia dintre parinti sau a ambilor, precum si o serie de masuri pentru imbunatatirea relatiei personale dintre copil si parintele la care nu locuieste.
(8) Raportul de monitorizare prevazut la alin. (6) se inmaneaza fiecaruia dintre parinti si poate fi folosit ca proba in instanta."

13. Dupa articolul 16 se introduc doua noi articole, art. 16^1 si 16^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
(1) In vederea asigurarii mentinerii relatiilor personale ale copilului cu parintii sai sau cu alte persoane alaturi de care s-a bucurat de viata de familie, precum si pentru asigurarea inapoierii copilului la locuinta sa la terminarea perioadei de vizita instanta poate dispune, la cererea parintelui interesat sau a altei persoane indreptatite, una sau mai multe masuri cu caracter asiguratoriu sau a unor garantii.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) pot include:
a) amenda pe ziua de intarziere impusa persoanei care refuza punerea in aplicare sau respectarea programului de mentinere a relatiilor personale ale copilului;
b) depunerea unei garantii reale sau personale de catre parintele sau persoana de la care urmeaza sa fie preluat copilul, in vederea mentinerii relatiilor personale sau, dupa caz, la incetarea programului de vizitare;
c) depunerea pasaportului sau a unui alt act de identitate la o institutie desemnata de instanta si, atunci cand este necesar, a unui document din care sa rezulte ca persoana care solicita relatii personale a notificat depunerea acestora, pe durata vizitei, autoritatii consulare competente.

Art. 16^2
(1) In cazul in care parintii nu se inteleg cu privire la locuinta copilului, instanta de tutela va stabili locuinta acestuia la unul dintre ei, potrivit art. 496 alin. (3) din Codul civil. La evaluarea interesului copilului instanta poate avea in vedere, in afara elementelor prevazute la art. 2 alin. (5), si aspecte precum:
a) disponibilitatea fiecarui parinte de a-1 implica pe celalalt parinte in deciziile legate de copil si de a respecta drepturile parintesti ale acestuia din urma;
b) disponibilitatea fiecaruia dintre parinti de a permite celuilalt mentinerea relatiilor personale;
c) situatia locativa din ultimii 3 ani a fiecarui parinte;
d) istoricul cu privire la violenta parintilor asupra copilului sau asupra altor persoane;
e) distanta dintre locuinta fiecarui parinte si institutia care ofera educatie copilului.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si pentru cazurile in care locuinta minorului se stabileste la terte persoane sau la un serviciu de protectie speciala."

14. La articolul 17, alineatul (2) se abroga.

15. La articolul 18, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Deplasarea copiilor in strainatate se realizeaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare."

16. La articolul 22, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Copiii nu pot fi folositi sau expusi de catre parinti, reprezentanti legali, alte persoane responsabile de cresterea si ingrijirea lor, organisme private acreditate ca furnizori de servicii sociale, institutii publice sau private, in scopul de a obtine avantaje personale/institutionale sau de a influenta deciziile autoritatilor publice."

17. La articolul 27, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Copilul apartinand minoritatilor nationale are dreptul sa se exprime in limba materna in procedurile care il privesc.

(1^2) Modalitatile de exercitare a dreptului prevazut la alin. (1), inclusiv prin folosirea de interpreti sau traduceri, se vor stabili astfel incat sa nu impiedice buna realizare si exercitare a drepturilor tuturor copiilor."

18. La articolul 29, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Copilul este informat de catre parinte/reprezentant legal asupra drepturilor si indatoririlor ce-i revin, precum si asupra modalitatilor de exercitare si indeplinire a acestora."

19. La articolul 29, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Indatoririle copilului se stabilesc in functie de varsta si gradul de maturitate, fara ca acestea sa conduca la incalcari ale drepturilor sale."

20. La articolul 31, dupa alineatul (2) se introduc cinci noi alineate, alin. (2^1) - (2^5), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In situatia in care ambii parinti exercita autoritatea parinteasca, dar nu locuiesc impreuna, deciziile importante, precum cele referitoare la alegerea felului invataturii sau pregatirii profesionale, tratamente medicale complexe sau interventii chirurgicale, resedinta copilului sau administrarea bunurilor se iau numai cu acordul ambilor parinti.
(2^2) In situatia in care, din orice motiv, un parinte nu-si exprima vointa pentru luarea deciziilor prevazute la alin. (21), acestea se iau de catre parintele cu care copilul locuieste, cu exceptia situatiei in care acest lucru contravine interesului superior al copilului.
(2^3) Ambii parinti, indiferent daca exercita sau nu autoritatea parinteasca, au dreptul de a solicita si de a primi informatii despre copil, din partea unitatilor scolare, unitatilor sanitare sau a oricaror alte institutii ce intra in contact cu copilul.
(2^4) Un parinte nu poate renunta la autoritatea parinteasca, dar se poate intelege cu celalalt parinte cu privire la modalitatea de exercitare a autoritatii parintesti, in conditiile art. 506 din Codul civil.
(2^5) Se considera motive intemeiate pentru ca instanta sa decida ca autoritatea parinteasca sa se exercite de catre un singur parinte alcoolismul, boala psihica, dependenta de droguri a celuilalt parinte, violenta fata de copil sau fata de celalalt parinte, condamnarile pentru infractiuni de trafic de persoane, trafic de droguri, infractiuni cu privire la viata sexuala, infractiuni de violenta, precum si orice alt motiv legat de riscurile pentru copil, care ar deriva din exercitarea de catre acel parinte a autoritatii parintesti."

21. La articolul 35, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Planul de servicii are ca obiectiv prevenirea abuzului, neglijarii, exploatarii si a oricaror forme de violenta asupra copilului sau separarea copilului de familia sa. In acest scop, serviciul public de asistenta sociala ori, dupa caz, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la nivelul fiecarui sector al municipiului Bucuresti are obligatia de a oferi servicii si prestatii destinate mentinerii copilului in familie si de a sprijini accesul copilului si al familiei sale la alte servicii."

22. La articolul 44, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Parintilor sau, dupa caz, reprezentantilor legali, le revine responsabilitatea de a asigura cele mai bune conditii de viata necesare cresterii si dezvoltarii copiilor; parintii sunt obligati sa le asigure copiilor locuinta, precum si conditiile necesare pentru crestere, educare, invatatura, pregatire profesionala, precum si un mediu de viata sanatos."

23. La articolul 46, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In vederea asigurarii accesului la educatie, recuperare si reabilitare, copilul cu handicap poate fi scolarizat in alt judet/sector al municipiului Bucuresti decat cel de domiciliu, cu suportarea cheltuielilor din bugetul judetului/sectorului in care se afla unitatea de invatamant."

24. Dupa articolul 46 se introduce un nou articol, art. 46^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
(1) Copilul cu dizabilitati beneficiaza de asistenta medicala gratuita, inclusiv de medicamente gratuite, atat pentru tratamentul ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in conditiile stabilite prin contractul-cadru.
(2) Parintele sau reprezentantul legal are obligatia de a respecta si/sau urma serviciile prevazute in planul de recuperare pentru copilul cu dizabilitati incadrat in grad de handicap."

25. La articolul 48, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de catre cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si cel administrativ si de a fi informat asupra drepturilor sale, precum si asupra modalitatilor de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante in cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.
……………………………………………………………………………
(4) Cadrele didactice au obligatia de a referi centrelor judetene de resurse si asistenta educationala/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alta forma de violenta asupra copilului si de a semnala serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, aceste cazuri."

26. La articolul 51, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) La cererea tanarului, exprimata dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu, daca isi continua studiile o singura data in fiecare forma de invatamant de zi, protectia speciala se acorda, in conditiile legii, pe toata durata continuarii studiilor, dar fara a se depasi varsta de 26 de ani.
(3) Tanarul care a dobandit capacitate deplina de exercitiu si a beneficiat de o masura de protectie speciala, dar care nu isi continua studiile si nu are posibilitatea revenirii in propria familie, fiind confruntat cu riscul excluderii sociale, beneficiaza, la cerere, pe o perioada de pana la 2 ani, de protectie speciala, in scopul facilitarii integrarii sale sociale. Acest drept se pierde in cazul in care se face dovada ca tanarului i s-au oferit un loc de munca si/sau locuinta cel putin de doua ori, iar acesta le-a refuzat ori le-a pierdut din motive imputabile lui."

27. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului are obligatia de a intocmi planul individualizat de protectie, in termen de 30 de zile dupa primirea cererii de instituire a unei masuri de protectie speciala sau imediat dupa ce directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului a dispus plasamentul in regim de urgenta.
(2) In situatia copilului pentru care a fost instituita tutela, dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile.
(3) La stabilirea obiectivelor planului individualizat de protectie se acorda prioritate reintegrarii copilului in familie, iar daca aceasta nu este posibila, se va proceda la deschiderea procedurii adoptiei interne.
(4) Reintegrarea copilului in familie ca obiectiv al planului individualizat de protectie se stabileste cu consultarea obligatorie a parintilor si a membrilor familiei extinse care au putut fi gasiti.
(5) Deschiderea procedurii adoptiei interne se realizeaza in conditiile legii speciale, adoptia ca obiectiv al planului individualizat de protectie stabilindu-se fara consultarea parintilor si a membrilor familiei extinse.
(6) Planul individualizat de protectie poate prevedea plasamentul copilului intr-un serviciu de tip rezidential, numai in cazul in care nu a putut fi instituita tutela ori nu a putut fi dispus plasamentul la familia extinsa, la un asistent maternal sau la o alta persoana sau familie, in conditiile prezentei legi."

28. La articolul 56, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) copilul gasit sau copilul parasit in unitati sanitare;"

29. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) Drepturile si obligatiile parintesti fata de copil se mentin pe toata durata masurii plasamentului dispus de catre comisia pentru protectia copilului.
(2) Drepturile si obligatiile parintesti fata de copil se mentin pe toata durata masurii plasamentului dispus de catre instanta in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. b) si e), atunci cand nu exista acordul parintilor sau, dupa caz, al unuia dintre parinti, pentru instituirea acestei masuri, daca in vederea respectarii interesului superior al copilului instanta nu dispune altfel, in functie de circumstantele cazului.
(3) Drepturile si obligatiile parintesti fata de copil pe toata durata masurii plasamentului dispus de catre instanta in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. a), precum si in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. c) si d) sunt exercitate de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.
(4) Dispozitiile prevazute de legislatia in vigoare referitoare la dreptul parintelui firesc de a consimti la adoptia copilului se aplica in mod corespunzator."

30. Articolul 63 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
(1) Comisia pentru protectia copilului sau, dupa caz, instanta care a dispus plasamentul copilului in conditiile prezentei legi va stabili, daca este cazul, si cuantumul contributiei lunare a parintilor la intretinerea acestuia, in conditiile stabilite de Codul civil. Sumele astfel incasate se constituie venit la bugetul judetului, respectiv la cel al sectorului municipiului Bucuresti, de unde provine copilul.
(2) Daca plata contributiei la intretinerea copilului nu este posibila, instanta obliga parintele apt de munca sa presteze intre 20 - 40 de ore lunar pentru fiecare copil, actiuni sau lucrari de interes local, pe durata aplicarii masurii de protectie speciala, pe raza administrativ-teritoriala in care are domiciliul sau resedinta.
(3) Actiunile si lucrarile prevazute la alin. (2) sunt incluse in planul de actiuni sau lucrari de interes local, intocmit conform dispozitiilor legale in vigoare."

31. La articolul 64, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) Plasamentul in regim de urgenta este o masura de protectie speciala, cu caracter temporar, care se stabileste pentru copilul aflat in urmatoarele situatii:
a) abuzat, neglijat sau supus oricarei forme de violenta;
b) gasit sau parasit in unitati sanitare."

32. La articolul 64, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Plasamentul in regim de urgenta se poate dispune si in cazul copilului al carui unic ocrotitor legal sau ambii au fost retinuti, arestati, internati sau in situatia in care, din orice alt motiv, acestia nu-si pot exercita drepturile si obligatiile parintesti cu privire la copil.

(1^2) Autoritatea, institutia sau unitatea care a hotarat sau a dispus una dintre masurile prevazute la alin. (1^1) care a condus la ramanerea unui minor fara ocrotire parinteasca sau care, dupa caz, primeste sau gazduieste o persoana despre care cunoaste ca este singurul ocrotitor legal al unui copil are obligatia de a informa, in cel mai scurt timp posibil, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului in a carei circumscriptie locuieste copilul, despre situatia acestuia si a ocrotitorului sau legal."

33. La articolul 64, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pe toata durata plasamentului in regim de urgenta se suspenda de drept exercitiul drepturilor parintesti, pana cand instanta judecatoreasca va decide cu privire la mentinerea sau inlocuirea acestei masuri si cu privire la exercitarea drepturilor parintesti. Pe perioada suspendarii, drepturile si obligatiile parintesti privitoare la persoana copilului sunt exercitate si, respectiv, indeplinite de catre persoana, familia, asistentul maternal sau seful serviciului de tip rezidential care a primit copilul in plasament in regim de urgenta, iar cele privitoare la bunurile copilului sunt exercitate si respectiv indeplinite de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului."

34. La articolul 65, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
(1) Masura plasamentului in regim de urgenta se stabileste de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din unitatea administrativ-teritoriala in care se gaseste copilul aflat in situatiile prevazute la art. 64 alin. (1), daca nu se intampina opozitie din partea reprezentantilor persoanelor juridice, precum si a persoanelor fizice care au in ingrijire sau asigura protectia copilului respectiv. Pentru copilul aflat in situatiile prevazute la art. 64 alin. (11), masura plasamentului in regim de urgenta se stabileste de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului."

35. La articolul 66, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
(1) In situatia plasamentului in regim de urgenta dispus de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, aceasta este obligata sa sesizeze instanta judecatoreasca in termen de 5 zile de la data la care a dispus aceasta masura."

36. La articolul 66, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In situatia in care nu se mai mentin imprejurarile care au stat la baza stabilirii masurii plasamentului in regim de urgenta, directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului poate dispune, in termenul prevazut la alin. (1), revocarea masurii de plasament in regim de urgenta."

37. La articolul 66, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Instanta judecatoreasca va analiza motivele care au stat la baza masurii adoptate de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului si va dispune incetarea plasamentului in regim de urgenta si, dupa caz, reintegrarea copilului in familia sa, inlocuirea plasamentului in regim de urgenta cu tutela sau cu masura plasamentului. Instanta se va pronunta, totodata, cu privire la exercitarea drepturilor parintesti."

38. La articolul 69, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Propunerea de incetare a masurii de protectie si reintegrarea in familie este insotita, in mod obligatoriu, de documente din care sa reiasa participarea parintilor la sedinte de consiliere, astfel incat reintegrarea sa se realizeze in cele mai bune conditii."

39. Articolul 70 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art.70
La incetarea masurilor de protectie speciala prin reintegrarea copilului in familia sa, serviciul public de asistenta sociala, organizat la nivelul municipiilor si oraselor, persoanele cu atributii de asistenta sociala din aparatul de specialitate al primarului, precum si directia generala de asistenta sociala si protectia copilului, in cazul sectoarelor municipiului Bucuresti, de la domiciliul sau, dupa caz, de la resedinta parintilor, au obligatia de a urmari evolutia dezvoltarii copilului, precum si modul in care parintii isi exercita drepturile si isi indeplinesc obligatiile cu privire la copil. In acest scop, acestea intocmesc rapoarte lunare pe o perioada de minimum 6 luni."

40. La articolul 80, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Parintii copilului care savarseste fapte penale si nu raspunde penal au obligatia de a participa la sedintele de consiliere efectuate de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului, in baza unui program personalizat de consiliere psihologica."

41. La articolul 84, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Copilul care a savarsit o fapta prevazuta de legea penala si care nu raspunde penal va fi insotit si asistat de catre un psiholog sau asistentul social, desemnat de directia generala de asistenta sociala si protectia copilului in orice etapa a cercetarii penale."

42. Titlul capitolului VI se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL VI - Protectia copilului impotriva abuzului, neglijarii, exploatarii si a oricarei forme de violenta"

43. La articolul 85, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
(1) Copilul are dreptul de a fi protejat impotriva abuzului, neglijarii, exploatarii, traficului, migratiei ilegale, rapirii, violentei, pornografiei prin internet, precum si a oricaror forme de violenta, indiferent de mediul in care acesta se afla: familie, institutii de invatamant, medicale, de protectie, medii de cercetare a infractiunilor si de reabilitare/detentie, internet, mass-media, locuri de munca, medii sportive, comunitate etc.
(2) Orice persoana fizica sau juridica, precum si copilul pot sesiza directia generala de asistenta sociala si protectia copilului din judetul/sectorul de domiciliu sa ia masurile corespunzatoare pentru a-1 proteja impotriva oricaror forme de violenta, inclusiv violenta sexuala, vatamare sau de abuz fizic sau mental, de rele tratamente sau de exploatare, de abandon sau neglijenta."

44. La articolul 87, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
(1) Copilul are dreptul de a fi protejat impotriva exploatarii si nu poate fi constrans la o munca sau activitate domestica ori in afara familiei, inclusiv in institutii de invatamant, de protectie speciala, reeducare si detentie sau in domeniul cultural, artistic, sportiv, publicitar si de modeling, ce comporta un risc potential sau care este susceptibila sa ii compromita educatia ori sa ii dauneze sanatatii sau dezvoltarii sale fizice, mentale, spirituale, morale ori sociale.
(2) Este interzisa orice practica prin intermediul careia un copil este dat de unul sau de ambii parinti ori de reprezentantul lui legal, in schimbul unei recompense, unor datorii sau nu, cu scopul exploatarii copilului prin munca."

45. Dupa articolul 87 se introduce un nou articol, art. 87^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 87^1
(1) Prestarea de catre copii a activitatilor remunerate in domeniile cultural, artistic, sportiv, publicitar si de modeling prevazute la art. 87 alin. (1) este conditionata de informarea prealabila a serviciului public de asistenta sociala de la domiciliul copilului.
(2) Conditiile de munca pentru situatiile prevazute la alin. (1) si modalitatile procedurii de informare prealabila se stabilesc prin hotarare a Guvernului."

46. Articolul 89 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
(1) Prin abuz asupra copilului se intelege orice actiune voluntara a unei persoane care se afla intr-o relatie de raspundere, incredere sau de autoritate fata de acesta, prin care sunt periclitate viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului si se clasifica drept abuz fizic, emotional, psihologic, sexual si economic.
(2) Prin neglijarea copilului se intelege omisiunea, voluntara sau involuntara, a unei persoane care are responsabilitatea cresterii, ingrijirii sau educarii copilului de a lua orice masura pe care o presupune indeplinirea acestei responsabilitati, care pune in pericol viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului si poate imbraca mai multe forme: alimentara, vestimentara, neglijarea igienei, neglijarea medicala, neglijarea educationala, neglijarea emotionala sau parasirea copilului/abandonul de familie, care reprezinta cea mai grava forma de neglijare."

47. Articolul 90 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Sunt interzise savarsirea oricarui act de violenta, precum si privarea copilului de drepturile sale de natura sa puna in pericol viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului, atat in familie, cat si in institutiile care asigura protectia, ingrijirea si educarea copiilor, in unitati sanitare, unitati de invatamant, precum si in orice alta institutie publica sau privata care furnizeaza servicii sau desfasoara activitati cu copii."

48. Dupa articolul 91 se introduce un nou articol, art. 91^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 91^1
Parintii sau reprezentantii legali au obligatia de a supraveghea copilul si de a lua toate masurile in vederea prevenirii inlesnirii sau practicarii cersetoriei de catre copil."

49. Articolul 92 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92
In vederea asigurarii respectarii dreptului prevazut la art. 85 alin. (1), directia generala de asistenta sociala si protectia copilului este obligata:
a) sa verifice si sa solutioneze toate sesizarile privind posibilele cazuri de abuz, neglijare, exploatare si orice forma de violenta asupra copilului;
b) sa asigure prestarea serviciilor prevazute la art. 107, specializate pentru nevoile copiilor, victime ale abuzului sau neglijarii si ale familiilor acestora."

50. La articolul 94, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) In termen de 5 zile de la data executarii ordonantei presedintiale prin care s-a dispus plasamentul in regim de urgenta, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului sesizeaza instanta judecatoreasca pentru a decide cu privire la: inlocuirea plasamentului in regim de urgenta cu masura plasamentului, decaderea din exercitiul drepturilor parintesti, precum si cu privire la exercitarea drepturilor parintesti. Instanta se pronunta si cu privire la obligarea parintilor copilului de a se prezenta la sedinte de consiliere."

51. La capitolul VI, dupa sectiunea a 3-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 3^1-a, cuprinzand articolele 97^1 - 97^5, cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 3^1 - Protectia copilului cu parinti plecati la munca in strainatate

Art. 97^1
(1) Parintele care exercita singur autoritatea parinteasca sau la care locuieste copilul, care urmeaza sa plece la munca in strainatate, are obligatia de a notifica aceasta intentie serviciului public de asistenta sociala de la domiciliu, cu minimum 40 de zile inainte de a parasi tara.
(2) Notificarea va contine, in mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupa de intretinerea copilului pe perioada absentei parintilor sau tutorelui, dupa caz.
(3) Confirmarea persoanei in intretinerea careia va
 
 
 
   
Pagina realizata de Asociatia alternative Sociale cu sprijinul UNICEF - reprezentanta in Romania